Întâmplător, spun asta pentru că acceptasem invitația inopinată a unor prieteni apropiați, am ieșit pentru întâia dată din țară într-o călătorie la Roma. Se așteptau, poate pe bună-dreptate, să-mi „cadă falca” de la atâta „Uau!” și „Ooo”, ignorând însă împrejurarea că mai fusesem de atâtea ori acolo anterior, pe calea gândului ori prin mijlocirea cărților de istorie și a „Teleenciclopediei”. Poate tocmai de aceea am și încercat atunci senzația că doar m-am reîntors (am făcut-o într-adevăr zece ani mai târziu), că era vorba de o revenire la rădăcini, de o încercare a unei rude vitrege și sărmane de a-și cunoaște neamurile îndepărtate și înstărite, a căror strămoși comuni stau alături, de aproape două milenii, pe Columna lui Traian.
Un sentiment similar mi-a năpădit sufletul și când am pășit pentru prima oară în Tonciu. Inexplicabil, aveam impresia că parcă l-am mai văzut cândva, că îl știu de undeva ori că seamănă cu altceva. Îmi venea să cred brusc în reîncarnare, în faptul că poate am copilărit într-o viață anterioară acolo, în cuibul acela de sătuc care îmi place și e plin de pace.
Tonciu e o simplitate de sat: liniștit, întins discret între coline, vizibil din depărtări, retras de la „drumul mare”, pe care îl putem ocoli și în care putem intra, dar nicicum nu îl putem traversa, căci n-are ieșire în celălalt capăt. Calea dreaptă și prelungă ce duce către el, împrejurarea că e închis pe trei dintre laturi (punându-l la adăpost de vijelii) și pârâul ce curge de-a lungul localității, flancat de cele două străzi, de-a lungul cărora stau înșirate casele, conferă satului un aspect inedit și un farmec însutit.
Cunoscut în trecut sub numele de Toncea și purtând de-a lungul timpului numele de Totsch, în limba germană, și de Tacs, în limba maghiară, se pare că a fost întemeiat de sași, apărând în primele documente sub denumirea de Tondhaz (1356) și de Thaczy (1587). În anul 1602 satul a fost distrus complet de armata generalului Gheorghe Basta, fiind recolonizat, abia după două decenii, cu maghiari și sași de religie luterană, aceștia trecând la calvinism în jurul anului 1691.
Cred că e un mare „păcat” să trecem pe alături și nepăsători când fiecare loc e încărcat de istorie și fiecare clădire sau copac are câte ceva de subliniat.