Din Șesul Becleanului (de la ieșirea din oraș și până la pasajul rutier suprateran) se deschide, spre stânga, o perspectivă generoasă spre Țibleș și Pietrosul Rodnei, iar Țibleșul se vede bine și din Braniștea, și din Șieu-Sfântu, și din Dealul Târgului (Dumitrei), și din Pasul Șetref (Romuli), iar Munții Rodnei și din Cotul Crainimătului (Dâmbul Sărății), și de la Puntea Sângeorzului Someșan, dar punct de belvedere ca Pasul Tihuța nu-s prea multe în țărișoara noastră, oferind un rotocol cu imagini de panoramă spre Ineul Rodnei, spre Oușorul Suhardului, spre Bistriciorul Călimanilor, spre Heniul Bârgăului…, și implicit convingerea că munții sunt minunați nu doar văzuți din vârf, nu doar contemplați de la poale, ci și din depărtare, iar dacă dorim să-i simțim aproape – chiar și de acasă – avem la îndemână și câteva opțiuni de natură lirică și muzicală.
Titlul pentru care am optat e preluat, în mare parte, de la compozitorul maghiar Franz Liszt care, în anul 1849, a compus Poemul simfonic „Ce se aude pe munte” – piesa inaugurală a acestui gen muzical, fiind inspirat în creație de poezia cu același nume aparținând lui Victor Hugo și care debutează sugestiv cu: „O, altitudine!”.
Și nu e singura lucrare simfonică de proporții deosebite dăruită munților, tot la această categorie putând fi inclusă Simfonia Pastorală (realizată de Ludwig van Beethoven; interpretată, pentru întâia dată, în anul 1808) și, mai ales, Simfonia Alpilor (Eine Alpensinfonie), creația compozitorului german Richard Strauss (1915) – un împătimit al munților, motiv pentru care a și ales să se stabilească în stațiunea montană Garmisch-Partenkirken (Bavaria). Ultima partitură amintită evocă o experiență reală trăită de autor pe un traseu început în zorii zilei și terminat noaptea târziu, după o furtună de amiază ce l-a surprins, la amiază, pe vârful muntelui. Poemul simfonic, de aproape 50 de minute, este împărțit în 22 de secțiuni, fiecare prezentând, în ordine cronologică, câte un moment important al urcușului și al coborârii: amestecul de lumini și umbre al zorilor; triumful răsăritului de soare, însoțit de trâmbițe și clopoței; magia verde a codrului; cântul de păsărele la mal zglobiu de pârâu; traversarea pajiștii înflorate; acalmia dinaintea furtunii; măreția piscului, cu priveliști de extaz și senzația de libertate; furia furtunii; rătăciri, alergări și alunecări periculoase; căderea asfințitului; tainele nopții…
Dintre lucrările compozitorilor români dedicate munților, merită cu prisosință audiate Simfonia „Vârful cu Dor” (Ion Hartulari-Darclee), Concertul pentru orchestră de coarde „Poemul Carpaților” (Alexandru Pușcasu), „Cantata Munților” pentru recitator, soliști, cor și orchestră (Norbert Petri), Suita „Prin Munții Apuseni” (Marțian Negrea), Poemul coregrafic „Nuntă în Carpați” (Paul Constantinescu), precum și operetele: „Cântecul Munților” (Viorel Doboș) și „Plutași pe Bistrița” (Filaret Barbu).