O pădure de amestec aduce cu lumea în care trăim. În timp ce unii copaci sunt impozanți, drepți și eleganți, alții sunt piperniciți, întortocheați și neciopliți. Dacă unii arbori sunt singuri-cuc la fotosinteză, alții o efectuează îngemănați sau îmbrățișați. Și tot în codru, numai unele exemplare de verticale sunt sănătoase și doar unele specii prezintă duritate și durabilitate ori sunt pretabile la prelucrare și finisare. Și mai sunt, cu siguranță, multe alte aspecte ce ne aseamănă, dar deopotrivă și trăsături definitorii ce ne separă.
Dacă Doamne-Doamne, într-o bună zi, ca sancțiune, pentru toate făgăduințele nesocotite și fărădelegile săvârșite, ne-ar transforma, nu în stane – ca la Sodoma și Gomora -, ci în lemne, nu știu zău cum am face față muțeniei și neclintirii. Ne-am rumega oare, cu răbdare, anii, anotimpurile și asfințiturile? Ne-am ține, de după mijloc, pe timp de furtună ? Ne-am înlănțui tainic rădăcinile ? Ne-am abține să nu arătăm cu degetul (unei ramuri) spre vecinul ce are două crengi uscate, să nu punem un capac de umbră unui vlăstar ce tinde la înălțare, să nu dăm un cot de ciot, chiar și în cădere, unui copac contemplat de trecători ? Sunt tot mai dispus să cred că am duce dorul unei piedici puse semenului nostru – ce prea face pe grozavul și se crede mai bun decât toți -; a unei trageri de mânecă (în jos) pentru a-i mai domoli elanul și entuziasmul, pentru a-l readuce pe palierul pe care ne aflăm noi, cei mulți; a unei vorbe de ocară, cu tradiționala scuză : așa am cumpărat-o, așa am vândut-o, doar puțin mai înflorită; a unei dezbrăcări de virtuți, de merite, de calități… a celui ce a îndrăznit să iasă din rând.
Nu prea putem accepta că un om obișnuit, ca oricare dintre noi, a reușit să urce, treptat și prin puterile sale, pe culmile succesului. Ne amăgim, șoptindu-ne lăuntric, că nici el, „unsul și ajunsul”, nu e atât de mare, precum pare, lipindu-i eticheta de „învârtit” și punând orice parcurs valoros și vrednic de laudă pe seama unui noroc chior, a unei șanse nemeritate, a unui culoar favorabil, ivit întâmplător ori deschis de o presupusă rudă influentă. Chiar și când e vorba de o carte cu recenzii elogioase și care a fost extrem de bine primită de cititori, așezăm victoria repurtată de autor pe seama unei zestre intelectuale înnăscute ori a unui har dăruit de duhul sfânt. În loc să recunoaștem că motorul de realizare (nu de căutare) este, de fapt, un talent trudit, o ambiție neostoită, noi, dimpotrivă, îi luăm din merite, ori sădim suspiciuni și răsfirăm umbre asupra oricărui renume.
Cu toții știm că invidia este de compătimit și că, în esență, acest cusur al firii înseamnă inferioritate, dar cum nimic nu ne mișcă și ne mușcă, cum o face această ispită, ne lăsăm duși, de valurile răutății, pe țărmurile duplicității, falsității, ipocriziei, înșelăciunii, vicleniei, perfidiei … Poate de aceea spunea Socrate că invidia este ulcerul sufletului, în timp ce Balzac afirma că invidia dezleagă limba, în timp ce admirația o amuțește. Și din aceleași motive, poate, invidia a fost trecută, în secolul al VI-lea, de către Papa Grigore I, în rândul celor șapte păcate capitale, popularizate ulterior de Dante Aligheri, prin Divina Comedie.
Pentru a sublinia amploarea acestui fenomen social și consecințele lui – vaste, vădite și nefaste -, am selectat câteva extrase din câteva capodopere de compoziție.