Comuna Coșbuc a purtat iniţial denumirea de Hordou ce provine din maghiarul hordo, cu înţelesul de bute, atribuire explicabilă în condițiile în care așezarea se află într-o depresiune strâmtă şi adâncă. De-a lungul anilor au fost folosite și alte variante toponimice: Hordo, Horod, Hordău sau Hordomezeu, localitatea fiind atestată documentar din anul 1523.
Denumirea actuală i-a fost atribuită localității în anul 1924, în memoria celui intitulat, cu respect şi recunoştinţă, „poetul neamului”, Muzeul Memorial „George Coşbuc” amenajat în anul 1905 în casa în care s-a născut marele rapsod ilustrând crâmpeie din viaţa şi creaţia „idolului ţărănimii” – poezia „Noi vrem pământ” fiind mereu pe buzele răsculaţilor din anul 1907. Poet de excepţie, publicist şi traducător priceput, autor al volumului de mare valoare „Balade şi Idile” şi al genialei poezii „Nunta Zamfirei”, George Coşbuc a fost considerat „suflet în sufletul neamului care l-a zămislit”, creaţia coşbuciană aducând generos la lumină partea idilică a sufletului ţăranului român.
„Și așa, în anul 1908, vara, s-a răspândit deodată vestea prin Năsăud că vine Coșbuc. Pe la sfârșitul lui august a sosit într-adevăr fără să fi vestit pe nimeni, fără să știe nimeni. Intelectualii locali s-au repezit să-i ofere un banchet. A primit. Era poate primul banchet ce i se dăduse. Pe atunci banchetele era și mai rare, și mai simpatice. Pe urmă vreo două săptămâni, în fiecare zi s-a dus la câte un vechi prieten sau o veche cunoștință. O zi întreagă a petrecut prin sălile goale ale liceului, printre amintirile copilăriei, alte zile a hoinărit prin zăvoiul din preajma Someșului unde, ca atâtea generații de tineri, și-a pregătit odinioară și bacalaureatul. Apoi într-o bună zi ne-am pomenit cu Coșbuc la noi acasă, în satul Prislop, la trei kilometri de Năsăud. A venit să vadă pe tata. A stat toată după-masa la noi, a golit multe pahare de vin și a vorbit numai despre trecutul îndepărtat, când a început cochetăria cu muzele. Împreună cu tatăl meu și-au reîmprospătat, parcă numai ieri s-ar fi întâmplat, mici pozne și ghidușii vechi de peste treizeci de ani, bucurându-se ca niște copii, ca și când amintindu-și trecutul s-ar fi întors într-adevăr în timpurile fericite ale tinereții pline de speranțe și iluzii. Eu am stat toată vremea, privindu-l și ascultându-l numai pe el. Era blând la înfățișare și la glas, timid și stângaci. Cum a putut un om atât de dezarmat să înfrunte viața aprigă, necruțătoare, pătimașă și dornică de scandaluri din București? Cum a izbutit să cucerească poziția cea mai înaltă în mișcarea literară, în vârtejul acela pătimaș unde invidiile, intrigile, hărțuielile, luptele violente tracasează și uzează chiar nervii cei mai oțeliți? Cum a putut oare îndura acest om bun, blajin, iertător și sfios avalanșele de atacuri, de insulte, de suspiciuni cu care a fost gratificat din plin de îndată ce conștiința românească de pretutindeni l-a îmbrățișat și i-a recunoscut meritele? ” – Liviu Rebreanu, Amalgam, 1931.
Chiar mai-nainte de a fi fost ele formulate de celălalt vlăstar de aur al Năsăudului, paradoxal, cineva, și nu oricine, ci tocmai patriarhul culturii române, a răspuns intuitiv acestor întrebări:
„E târg la Năsăud, și pe largile ulițe tinoase trec sătenii cu pălăria mare și cizmele lungi, femeile cu catrințe portocalii sau trandafirii, de multe ori foarte frumoase. E o rasă de oameni tare, cu liniile alese și deșteptăciune în față. Din neamul lor, dintre urmașii popilor din Hîrdău, deasupra Năsăudului, a răsărit pentru tot poporul românesc acea natură sănătoasă și puternică de mare poet, de meșter al graiului nostru și al tuturor felurilor de cântec care e George Coșbuc, mlădiță a trunchiului grăniceresc. La Năsăud toți îl privesc până acum ca pe un frate, și printre vechile manuscrise ardelene și maramureșene se păstrează, cu atâta îngrijire, cele dintâi caiete de școală ale copilului menit să stea în fruntea literaturii noastre” – Nicolae Iorga, Neamul Românesc în Ardeal și Țara Ungurească, București, 1906.