În paradisul pierdut – încă de la început -, nici un petecuț de pământ nu era împrejmuit. Adam și Eva erau liberi ca pasărea cerului. Nu s-au legat de nici un gard, pentru a-l păzi cu strășnicie. Nici de dezlegat calul de gard nu se preocupau (încă n-aveau încurcături ce necesitau identificarea unei ieșiri onorabile) și nici de sărit garduri la „vecinul sau vecina, cu idila…” nu putea fi încă vorba.
Ce „minune minunată” a fost lumea la facerea ei, fără garduri (precum este întinderea mării, a muntelui, deocamdată) și cu felurite lemne pline de poame dulci, până când Creatorul, ce a „lutuit” și însuflețit cele două amfore plimbătoare, a rostit: „Acela e numai al meu!” în timp ce arăta spre pomul pricăjit și părăginit de la liziera livezii. Nu știau întâi stătătorii că era vorba de pomul cunoașterii și că era în joc soarta omenirii. Poate ar fi fost oportun să li se spună explicit acest lucru, ca să nu se poată zice acum că solicitarea formulată era, de fapt, pretextul izgonirii din rai. Poate ar fi trebuit să li se detalieze ponoasele nesocotirii poruncii, pentru ca primii oameni să poată acționa în cunoștință de cauză. Oricum, nu cred că s-ar fi schimbat radical situația, fiind vorba, se pare, de unele defecte ascunse de fabricație: curiozitatea, ispita fructului interzis (sâcâitoare și seducătoare) și dorința de a apuca, de a-și apropria, de a aduna lucruri de prisos, dar pe care să scrijelească cu măreție: „ȘI ĂSTA E AL MEU”, imitându-l pe Dumnezeu. Dacă îmi deschid larg ochii imaginației parcă îi și văd pe Adam și Eva în prima noapte petrecută dincolo de poarta raiului, cum ședeau gânditori, lângă un focșor mocnit, în ocolul făcut din spini și mărăcini. Era primul gard, prima proprietate…
Nu prea putem pricepe că Domnul este singurul latifundiar al lumii și că omul nu este proprietar nici măcar pe sine însuși. El nu se poate bucura, în mod absolut și exclusiv, de trupul și de sufletul său. Nu are atributul de dispoziție, căci nu poate dispune nelimitat de ființa sa: de a-și modifica caracteristicile, de a se întinde spre infinit ori de a se „înstrăina” în alt univers. Că omul nu-și aparține cu adevărat rezultă și din împrejurarea că nu el decide nici când vine pe lume și nici cât timp aleargă cu treabă, ca o furnică, printre roțile destinului, în timp ce-și închipuie că e buricul pământului. Nici posesia nu cred că o deține, căci nu se poate stăpâni în fapt, ci numai folosința, posibilitatea de a se utiliza (abuziv) și de a culege fructele: mâniei, ispitei…
Din zările îndepărtate ale copilăriei îmi revin în minte așchii de întâmplări despre un vecin ce a închis portița ce ducea la fântânița de peste pârău, fără vreo veste și fără a conta că de când s-au așezat iloanii-mici pe polița de sus a Podereiului de acolo au băut apă. În pofida acestui fapt, tata nu s-a judecat pentru dreptul lui, ci a căutat mai adânc la izvorul din celălalt capăt al locului. După o vreme, un altul și-a îngrădit fâneața chiar dacă, dintotdeauna, pe acolo cobora cărarea spre drumul mare. Și cu acel prilej, tata a făcut cum a putut, dar în judecăți nu s-a dus. Cu înțelepciunea de atunci nu rezonam, de nici o culoare, cu mândria tatălui meu: „În tribunale, n-am umblat niciodată!”. Și, într-adevăr, nu a ajuns în fața magistraților nici când s-a descoperit că o parte dintre colegii săi de serviciu sustrăgeau bunuri din vagoane (fiind judecați și condamnați în sala fostului cinematograf din Ilva-Mică), și nici când feciorul a fost numit judecător la Năsăud nu a călcat în sala de judecată… pentru a-l vedea. Astăzi, nu mai sunt în viață nici vecinii cu pricina (fântâna și fâneața fiind folosite acum de alții, străini de neamul lor), și nici tata nu mai este… Au plecat cu toții pe tărâmul fără garduri.
Abia peste timp, când am ajuns la Judecătoria Năsăud, mi-a fost dat să înțeleg ce înseamnă patima pentru pământ. Grea patimă, și fără doctorie, în care pierzi și ani, și bani, și sufletul… Mi se înfiora inima, de la un amestec nedeslușit de milă și de silă, când descopeream groaznica ură ce le scăpăra în căutătură, când îi zăream ținându-și pumnii închiși și buzele încleștate, pentru a-și potoli impulsul de a se năpusti, cu ghearele și colții, asupra potrivnicului. Cum în fața instanței nu-și puteau spune toate vorbele, o făceau cu spume la gură în fața clădirii ori pe peronul gării, după care plecau spre case la fel de înveninați.
La primul termen de judecată, când instanța căuta o cale de împăcare, de soluționare amiabilă a litigiului și explica împricinaților ce presupune o grănițuire cu petit de revendicare ori o dezbatere succesorală succesivă, ca timp alocat (pentru întocmirea rapoartelor de expertiză și contraexpertiză, și repetate lămuriri și completări ale acestora) și costuri de suportat (taxe, onorarii și alte cheltuieli), justițiabilii ofereau, în esență, același răspuns: „ Nu-mi pasă! Și dacă încărunțesc pe aici și rămân în sapă de lemn… nu mă las până nu dovedesc că dreptatea-i de partea mea.” Și nu se lăsau… Până în pânzele albe – ale morții – se duceau cu dușmănia, iar uneori își făceau „sama” cu sapa, chiar și frații.
Pentru un rât (de la maghiarul ret, cu înțelesul de șes situat de-a lungul unei ape) ori pentru limba de pământ, de doi metri și ceva lățime, dintre casele lăsate cu pace de bătrâni, se judecau cu patima ce întunecă mințile și îngroapă sufletul în ură. Copleșitoare și chinuitoare, din cale-afară, este această sete a omului de a-i arăta aproapelui că el are dreptate. Și când te gândești că totul pleca de la un gard ce trebuia musai mutat sau înlăturat.
După ce am cumpănit la ce am scris, consider că ar fi potrivit, în același ton dulce-amărui, să consemnez o strofă amuzantă din cartea de poezii „Carte-leac îmbrăcată în frac!” scrisă, cu un fin umor, de judecătorul și, ulterior, avocatul bistrițean Ioan Someșan, un entuziast și un optimist incurabil.
„De la beat cârciumă vin, / merg pe GARD, de drum mă țin. / Nici-o calcă nu mă vacă, Nici-un-punge nu mă bou. / Dau cu câinii-n bolovani, și-i iubesc pe-ai mei dușmani.” – „Drumu-ntors”, Ioan Someșan