Cadrilaterul a aparținut României doar două decenii și un pic, răstimp în care bulgarii au afirmat fără încetare că anexarea a fost un act vădit de nedreptate istorică. Cu toate acestea, chiar și acum, după aproape 80 de ani de când s-a revenit la situația teritorială inițială, castelul din Balcic, ridicat de Regina Maria a României, continuă să constituie un obiectiv turistic de excepție. Atitudinea adoptată de Bulgaria ne spune, fără cuvinte, că n-are rost să ascundem o filă de istorie, ci să învățăm câte ceva și să ne amintim de ea. Și parcă ne mai șoptește un lucru: că istoria nu poate fi schimbată și nici nu stă încuiată între coperțile unei cărți, ci este încrustată în fiecare piatră căzută în clepsidra timpului trecut, și dacă suntem dispuși să ne aplecăm cu atenție vom constata, cu uimire, că fiecare porțiune de zid are câte o legendă de povestit.
Deunăzi, mânat de acest imbold și însoțit de doi prieteni speciali, am răsfoit, cu tot respectul cuvenit, o pagină de istorie și tehnică militară, rămasă încă deschisă la Ilva-Mică: o parte reprezentativă din ce a însemnat linia de apărare militară Arpad.
Linia Arpad (Arpad Vonal) a reprezentat un ansamblu de fortificații militare, realizat de Ungaria în perioada 1940-1944 între Pasul Ujok (aflat astăzi în Ucraina) și Pasul Oituz (România), în scopul apărării Transcarpatiei și Transilvaniei, dinspre est. Artizanul Liniei Arpad a fost generalul Teofil Harosy, autorul teoriei apărării flexibile, conform căreia, pentru apărarea pe timp îndelungat a unei poziții de luptă, nu sunt foarte importante cazematele de mari proporții și bine înarmate, precum cele din Linia Maginot și Linia Siegfried, ci liniile presărate cu felurite obstacole, adaptate adecvat mediului înconjurător și capabile să bareze accesarea văii de coloanele de tancuri și camioane. Pornind de la aceste premise, în fiecare vale (cu aspect de chei sau defileu) și în fiecare trecătoare din munți au fost amplasate șanțuri antitanc, suite de colți de dragon (piramide de beton) sau arici (inclusiv buchete de șine de cale ferată încastrate în beton), câmpuri de mine, ziduri impenetrabile și garduri ingenioase de sârmă ghimpată. Micile cazemate, amplasate circular, și cuiburile de mitralieră răsfirate pe vastele tranșee, ce valorificau conformația reliefului, aveau rolul de a împiedica îndepărtarea obstacolelor de către geniști.
Din aceste considerente satul dintre ape (Ilva-Mică) a fost puternic fortificat cu șiruri de obstacole așezate la confluența Someșului cu Ilva și a Ilvei cu Strâmba, cazematele de apărare, ale căror ruine se mai văd și astăzi, fiind amplasate pe dealurile dimprejur (Ursoiu, Pcetreauă, Poderei, Costanu Cloșcă) ori în pădurile din vecinătatea drumurilor(Valea Șculii), existând una, până nu de mult, chiar la marginea drumului național, în porțiunea îngustă ce separă josul de susul satului: „La cireș”. Pe imașul comunal, mai ales în zona Tarniță-Calea lui Burcuș-Vârful Văii, ce oferă o perspectivă generoasă asupra șesului dintre Ilva Mică și Feldru se mai zăresc și astăzi urmele unui labirint de tranșee, din care torenții mai scot capete de cabluri de comunicație, și nu numai, aici aflându-se și un loc ce poartă denumirea de Groapa Cătanelor. Și mai există în Ilva-Mică o dovadă vie a ceea ce a însemnat măiestria tehnică a liniei de apărare Arpad: un buncăr subteran impresionant. Se pare că este singurul din Transilvania cu astfel de dimensiuni, cu mult peste cele din Ghimeș, și având același aspect de reptilă precum cel deschis publicului în localitatea Verhnea Hrabivnițea (Ucraina).
În condițiile în care a reușit să țină în loc armata
sovietică timp de aproape o lună, fără a permite cucerirea
fortărețelor, deși superioritatea numerică era de peste zece ori
mai mare, Linia Arpad s-a dovedit a fi cel mai puternic sistem de
fortificații din timpul celui de-al doilea război mondial,
principiile apărării flexibile fiind aplicate și la construcția
Liniei Mannerheim (Finlanda) și a Liniei Bar-Lev (Israel). La
sfârșitul lunii octombrie 1944, militarii s-au retras în mod
ordonat de pe Linia Arpad, ca urmare a flancării acestora de către
corpurile de armată ruse ce au pătruns în Transilvania prin
pasurile din Carpații Meridionali și care au avansat de-a lungul
Dunării.